Vydalo nakladatelství Comics Centrum v pevné vazbě a v limitované edici (100 kusů) v roce 2013. Původně vyšlo jako one-shot v roce 1997 u Oni Press, podruhé pak v roce 2007 u Dynamite - z této verze vycházelo Comics Centrum. České vydání má 48 stran.
Scénář: Frank Miller
Kresba: Simon Bisley
Na komiks "Darebák" jsem byl natolik zvědavý v českém provedení, že jsem si zakázal číst anglický originál. Věděl jsem, že česká verze by měla být velkoformátová, tedy opět upravená a remasterovaná přímo Comics Centrem, ale když mi komiks přišel domů a já jsem ho rozbalil, musím přiznat, že jsem na velikost formátu zůstal civět. Nějak jsem pozapomněl, že se formát měl shodovat s velikostí vydání "Drsné školy". Takové překvapení bylo jednoznačně příjemné. Tohle je přece jen luxus, stejně jako provedení desek a skvělý papír, na kterém je komiks vytištěný. Comics Centrum odvedlo skvělou práci (což se promítlo i do hodnocení), navíc vydalo knihu i v limitované edici, která navíc obsahuje další bonusy - tričko, záložku, certifikát pravosti, speciální desky s obálkou od Franka Millera, pouzdro a plakát.
Když se Comics Centrum rozhodlo vydat tento komiks, trochu jsem byl překvapen a zároveň jsem se obával, jaké asi budou prodeje tohoto komiksu. Skutečnost, že se nevyprodala celá limitovaná edice hned v den, kdy byla uvedena do předprodeje, o něčem svědčí, ale to je spíše spojeno s poměrně vysokou cenou. Rozhodně to ale není spojeno s kvalitou komiksu. Problém je v tom, že samotný komiks má pouze 44 stran a tohle může některé čtenáře odradit od jeho zakoupení.
Ale ke komiksu samotnému. Neznal jsem komiks před jeho českým vydáním, a i když jsem měl možnost se dostat k jeho anglické verzi, odolal jsem a počkal jsem si na češtinu. Překlad původního názvu "Bad Boy" na "Darebáka" se mi zamlouval, i když i kvůli tomu se strhly debaty s negativními ohlasy. Obecně ale považuji překlad za vydařený, za takový, kterým se i do češtiny přenáší Frankův styl. Frank Miller byl v tomhle případě pro mě také velká neznámá. Jeho scénář k "Drsné škole" rozhodně nebyl tím, proč jsem komiksu dal tak vysoké hodnocení. Navíc to nebylo poprvé, co mě Frank zklamal, ale o "Holy Terror" asi nemá smysl už moc mluvit. Tentokrát ale rozhodně nepřestřelil a dokázal vytvořit skvělý sci-fi scénář.
Jason je kluk, který zjistil, že jeho rodiče nejsou jeho rodiče a že vlastně nic není takové, jak se na první pohled zdá. Svět, ve kterém se ocitl je divný, divné je i jeho samotné bytí. Kromě toho, že rodiče nejsou jeho rodiče, má v hlavě útržky divných vzpomínek. Nic nedává smysl, ale když pochopí, co se děje, že se ocitl v nějakém divném světě, kde je nějakým záhadným způsobem nutné, aby neutekl ze zajetí, rozhodne se utéct za každou cenu a zjistit, o co jde. Frank předvedl, v čem je neskutečně silný. To je ich-forma a navození té správné atmosféry. Jeho Jason, malý chlapec, mluví jako dlaždič a rozhodně si nebere žádné servítky. Není to ale pitomec. V drsném světě rychle pochopí, co má dělat.
Co se Frankovi povedlo, to bylo něco jako vytvoření anti-ekologického díla. Komiks není tak starý, poprvé vyšel v roce 1997, ale to, jak je zde pojata ekologie a jaké mohou být její následky, to je skutečně parádní. Celkem ochotně se s tímto názorem ztotožňuji a s klidem říkám, že si rád dám hamburger a nebudu mít výčitky svědomí. Tedy pokud to bude burger ze skutečného masa. Jen to kouření není moje. Frank Miller svého dětského hrdinu nechává kouřit, nechává ho nadávat, nechává ho klít i mluvit o vlastní erekci. Je to drsné, je to zábavné, je to skvělé. Nebát se ba vytvořit svět, kde je tohle možné. Navíc doplnění o skvělé sci-fi prvky.
Především kresba ukazuje, jak zajímavý je svět "Darebáka". Ti, co po Jasonovi jdou, vypadají jako zombie náckové, nemluvě pak o kočce Adolfovi s knírkem. I když je Simon Bisley ve své kresbě celkem umírněný a není tak rozvášněný, jako například u Loba, jeho kresba rozhodně není špatná. Naopak. Stále má svůj mírně karikaturní styl, což komiksu prospělo. Jason vypadá naprosto nevinně, což je ve skvělém kontrastu s tím, jak přemýšlí a jak mluví. Komiks má tak ten správný efekt již od prvního panelu. Simon Bisley komiksu dodává potřebnou šťávu, což je patrné na celkem absurdních postavách, anebo jejich absurdním chování. Frank a Simon tvořili "Darebáka" nejspíš v nějakém symbiotickém propojení, protože je vidět, že kresbě dokonale koresponduje s textem.
Na comicsDB jsem se setkal s názorem, že celý komiks, jeho smysl, vyjadřuje jedna jediná věta, která se v komiksu zopakuje. Tou větou je: Je zvláštní, že "osvobodit od něčeho" vždycky znamená to něco zakázat. Nelze než s názorem souhlasit. Když se nad tím člověk zamyslí, je to až děsivě pravdivé. Osvobodíme společnost od myšlenek a dáme jí diktaturu a cenzuru. Lidé si neuvědomují, jak je slovíčko "svoboda" degradováno do něčeho, co lze zaměnit za chaos. Hlavní postava je osvobozena od svobody v tom jejím skutečném smyslu slova. Aby ji znovu našla, musí překonat zákazy. Svoboda vybudovaná anarchií. Je možné jí dosáhnout jinak?
Autor textu: Martin Štefko